fredag 14. desember 2007

Mandalaer

Som noen har fått med seg så har jeg vært på kurs i Mandalamaling.
Allerede da jeg stod opp, falt de første mandalaene ned fra himmelen i form av snøkrystaller. Dette passer fint, tenkte jeg, mens jeg smilte inni meg.
En Mandala er bygget opp utifra et senter. Senteret er et punkt, og dette første punktet er det du forholder deg til og jobber utifra hele tiden. Noen vil kanskje lage et mønster først, og andre vil begynne med noe i midten, for så å fargelegge noe, før en utvider mandalaen.
Jeg hadde på meg et silkeskjerf jeg hadde malt tidligere, og i midten hadde jeg malt et skjell som er en av naturens andre mandalaformer. Mandalaene er både innenfor og utenfor oss. Solsystemet vi lever i er en mandala med solen innerst og planetene rundt.
Du kan lage de enkleste mandalaer når du sitter i telefonen og drodler.
De flotteste mandalaene er kanskje de, de tibetanske munkene lager av fargede sandkorn. De jobber med disse over tid flere munker sammen, og når de er ferdig er det en munk som er den heldige, som får lov til å ødelegge mandalaen. Det skal minne de på at alt er forgjengelig.

Om du vil se mer på Mandalaer kan du se her og en dansk side . Carl G. Jung lot sine pasienter lage mandalaer som kunne vise utviklingen i deres psyke. Han mente de virket harmoniserende på pasientene.
De som quilter lager også sine mandalaer som Meretes "vinter-rose" .
Det finnes mange bøker om emnet Mandala. Jeg valgte denne , fordi den er oversatt til norsk. Men den finnes selvfølgelig billigere på Amazon i engelsk utgave.

4 kommentarer:

Elisabeth Augusta sa...

Spennende med mandalakurs. Her er en mandala-sak som jeg har sydd: http://home-and-garden.webshots.com/photo/1116664806034656730urhAtE
Hadde planer om fler - kanskje jeg skal?

Livs lerreter og annet sa...

Kjempebra!
En ufo...er en Mandala ser du jo nå! :-)
Du bør absolutt lage flere, den var spennende!

merete sa...

Takk, dette var god informasjon. Kanskje jeg må gjøre et par dypdykk ned i tankene?

T.. sa...

Jeg synes det hørtes spennende ut og må studere dette når jeg bare får litt bedre tid. Alt nytt er spennende!

T..